stefanenpetra.reismee.nl

Het harde leven is begonnen.

Allereerst; ‘Bon Aña' voor iedereen; oftewel een gelukkig Nieuwjaar! Afgelopen dagen hebben we veel hoogtepunten en, helaas, ook een dieptepuntje beleeft.
Voor ons begonnen de festiviteiten van oud&nieuw op 30 december met een vuurwerkshow waar je u tegen zegt. Heel Aruba was uitgetrokken naar de kust om het prachtige vuurwerk te bewonderen, te dansen, te drinken en uiteraard om oliebollen te eten! Na deze bijzondere ervaring hadden wij de volgende dag, oudejaarsdag, een borrel bij Stefan zijn werk.

Op deze bijeenkomst ontmoette we voor het eerst Stefan z`n collega`s. Op de borrel werd, uiteraard met champagne, geproost op het nieuwe jaar en op de versterking van Deloitte Aruba (lees: op Stefan en Petra). In de avond hebben we samen een fles Chardonnay opengetrokken en zijn we naar de Kerk in Oranjestad gegaan. Verder hebben we deze oud&nieuw vrij rustig gevierd.

Zoals aangegeven kan niet alles Hosanna zijn en op nieuwjaarsdag kregen we met een tegenvaller te maken. Na een lekker ontbijt lazen we in de krant dat de zeetemperatuur slechts 26 graden was, en dat is toch wel een tegenvaller als de buitentemperatuur 30+ is. Maar beste vrienden, het gaat er niet om wat je overkomt maar hoe je er mee omgaat, en wij bleven gewoon lachen en rende vol vertrouwen de Caribische zee in om zo het nieuwe jaar fris te beginnen! In de avond zijn we nog naar de Kerk geweest waar de nadruk erg lag op vrolijk gezang.

Zaterdag 2januari hebben we lekker op het strand gelegen en daar zonsondergang gekeken om in de avond een film te kijken op een van onze (Amerikaanse) filmzenders. Overigens zijn er op Aruba veel verschillen soorten stranden, zoals Baby Beach en Eagle Beach, met allen hun eigen karakteristieken. Zo heb je drukke stranden bij de hotels met muziek, tentjes, muziek en watersportmogelijkheden, standen om lekker en veilig te kunnen zwemmen, stranden waar je mooi kan snorkelen, waar je heerlijk kan ontspannen en stranden waar je kan verdrinken.

Zondag gingen we wederom naar het strand, een heuse snorkelplek , waar we op enkele meters van de kust al de mooiste vissen konden bewonderen. We zijn vroeg naar bed gegaan omdat Stefan zijn eerste werkdag had de volgende dag. Zoals verwacht is Stefan zijn eerste werkdag vlekkeloos verlopen. De collega`s zijn erg vriendelijk en gastvrij en het werk zelf bevalt tot nu toe heel goed.

Terwijl Stefan hard werkte deze week speelde(!) Petra de ideale huisvrouw maar Petra kennende weten jullie ook dat dit niet lang goed kan gaan. Vandaar dat Petra op zoek is gegaan naar een baan in het onderwijs en met succes. Volgende week mag ze meteen beginnen! Dinsdagavond zijn we naar een traditionele Arubaanse feestavond gegaan, een aanrader voor de gasten die wij mogen gaan ontvangen! Woensdag heeft Stefan te horen gekregen dat zijn eerste klant een groot Casino zal zijn. Dus de komende weken is Stefan dagelijks in het casino te vinden! In de avond zijn we naar een beachclub gegaan voor een drankje en uiteraard een lekker Ben&Jerry`s ijsje!

Petra heeft donderdag en vrijdag heel veel ‘papierwerk' met de verschillende instanties geregeld. Bureaucratie viert hier hoogtij maar desalniettemin heeft Petra erg veel klaar kunnen spelen voor bank, verzekerings en ziektekosten zaken. Op de donderdag avond hebben we samen een leuke Hollywood film gekeken.

Vrijdag, het begin van het weekend, ofwel een kleine vakantie! Petra had vervelende problemen met de huurauto, hier straks meer over, maar na 17:00 was het genieten! Eerst de prachtige zonsondergang gezien aan het strand en daarna lekker gegeten en een drankje gedaan met Stefan z`n collega`s bij het ‘stapgebied' van Aruba, aan de boulevard. Zaterdag stond overdag in het teken van auto`s bekijken en een fiets kopen. We hebben een sportieve mountainbike gekocht en over de auto`s schrijven we zo meer. In de avond hebben we een heerlijke pasta met champignons gegeten waarna we de aftrap voor het Caribische carnaval hebben gevierd in Oranjestad. Samen met Kathy, collega Stefan, hebben we deze bijzondere avond doorgebracht. Heel Aruba was uitgetrokken voor de ‘fakkeltocht', de officiële aftrap voor carnaval. Uiteraard mocht champagne op deze avond niet ontbreken! Het weekend hebben we op zondag afgesloten met een ontspannen stranddag en geskypt met het thuisfront.

Deze week is Petra begonnen met haar werk, een enorme verandering, omdat het onderwijs niet te vergelijken is met Nederland! Materialen zijn beperkt en de kids spreken vooral Papiaments. Daarentegen zijn de (meeste) kinderen wel lief en zijn de collega`s, zoals de meeste mensen hier, aardig , gezellig en behulpzaam.

Afgelopen nacht, dinsdag op woensdag, is een tragische nacht voor de mensen op Haïti. Zoals bekend zijn waarschijnlijk duizenden mensen omgekomen door de aardbeving. Wij werden ook wakker van het geschud doordat de schok (en nabevingen) ook Aruba bereikte.

Een van de laatste alinea`s wijden wij aan het vervoer op Aruba. We hebben zaterdag een mountainbike gekocht zodat Petra op de fiets naar haar werk kan. Echter kreeg Petra 4 zwerfhonden en 2 waakhonden achter zich aan waardoor zij weigert nogmaals te gaan fietsen, dus de investering zal gebruikt worden voor het wekelijkse uurtje cardio van Stefan. Voor de eerste maand hadden we bij een niet nader te noemen verhuurbedrijf (G) een auto gehuurd. De jeep die we kregen begaf het afgelopen vrijdag, volgens G kwam dit omdat de auto volgetankt was met diesel; hetgeen nonsens is! De vervangende auto die we kregen was eveneens een drama. Stefan heeft hierin een bijna-dood ervaring meegemaakt toen de auto bij 85 km/h uitviel en het stuur in het stuurslot viel, een beangstigend moment. Stefan is afgelopen dinsdag met een boos gezicht bij G langsgegaan en heeft alles af kunnen handelen (o.a. de borg). Een klacht bij de politie zal volgen.

Maar nu Petra weigert op de fiets te stappen en we geen huurauto meer hadden was de nood voor 2 koopauto`s groot. Stefan gaat vanavond met een salsacursus beginnen (met Petra en 2 vrouwelijke collega`s....) en om zijn mannelijkheid wel te behouden ging zijn voorkeur uit naar een stoere mannenauto. We hebben o.a. gekeken voor een Ford Explorere, Hummer H3 en een Dodge RAM. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Nissan Platina (2002) voor Petra en een Hyundai accent GLS (2003, slechts 50.000 km, label F) voor Stefan; een waar beest!

Jullie hebben bij de vorige blog leuke berichten achtergelaten, we hopen uiteraard weer leuke berichten. In de volgende blog zal geschreven worden over de salsacursus en de verhuizing naar een vrijstaande woning...... wordt vervolgt...

Paulien

Klinkt alsof jullie je al aardig thuis maken in Aruba. Welke klas geef je nu les Petra?
Foto's zien er ook erg mooi uit. Ik heb een klein beetje last van jalousie ;)
Hier is het -4 en het lake is bevroren...

Veel liefs,

Paulien

mama

Lieve schatjes, wat fijn dat het goed met jullie gaat!! We hebben de afgelopen week dagen geschaatst. Ik zit nu bij simone en jerry. Nog geen baby...
xx Mama, bernadette, simone, jerry en ....

Pauline

Jeeeeeeeeeetje jongens wat relax!! Moest gisteren nog even aan jullie denken > nu 2 weken weg, hoe zal ze het vergaan zijn! Zo te zien en lezen gaat het dus goed. Wat fijn jongens! Ik vermoed dat jullie een beetje een vakantiegevoel hebben daar. En wat een vervelende tegenslag die 26e graden.. misschien kan je je wetsuite aandoen ;-)

Ben benieuwd naar de nieuwe verhalen en erg leuk dat jullie (tot nu toe) de blog goed bijhouden.

Liefs vanuit het koude Kikkerland.

Pauline (vB)

jordy

Tis net een goed boek dit verhaal, alles zit erin, haha.
mis you.

anne-marijn

Lieve Steef en Peet,

echt super leuk om jullie zo te kunnen volgen! Klinkt wel lekker veilig allemaal (aardbeving, honden, auto). We willen jullie wel graag heel terugzien...
Leuk dat het op je werk zo leuk is Steef!

veel liefs,
anne-marijn

Lies

hee peet en steef!
Gaaf joh die auto's , vooral die van steef, ben benieuwd hoelang het duurt voordat die in de prak zit;)..
We zitten hier allemaal in spanning te wachten totdat we een telefoontje krijgen van jerry en simone dat de baby geboren is!
Verder is het hier rustig, lekker schaatsen, op het moment schijnt de zon en dooit het.. Ik mis jullie wel hoor, ik kom van de zomer naar Aruba toe, dus dan hebben jullie weer iets om naar uit te kijken;)..
De foto's zijn weer onwijs leuk, stefan zag er strak uit in z'n pak, maar wat akelig van die honden, ik zou ook gelijk niet meer gaan fietsen!
kusjes! lies

joyce

so he, wat een avontuur met die auto, maar goed dat alles goed is afgelopen! en peet, als je nou wat worstjes meeneemt kun je die gooien en dan kun je alsnog fietsen, hihi leuk dat jullie van alles beleven
dikke kussssssssss

mama en lidwine

hoooi steef en peet,
we hopen dat het nog steeds goed gaat. Op de foto's zien jullie er stralend uit! een hele geruststelling voor het thuisfront. Pa en Caroline zijn net terug uit Egypte en Ben zit op huiswerkbegeleiding! We kijken uit naar de volgende blog!
liefs,
mama en lidwine

armanda

Wat een heftig verhaal! Een stuurslot die tijdens het rijden erin valt. En die honden.....
Leuk om te lezen dat het verder goed en gezellig gaat bij jullie. Hier nog steeds veel ijs!
Liefs Arman

Tante Ans

Hoi stoere avonturiers,
Een leuk verhaal maar van dat Carnaval snap ik niet helemaal. Zijn ze daar nu al aan de vasten begonnen of is het gewoon je zoekt een rede om feest te vieren?
Stefan goed dat je al direct zo'n grote klus krijgt. Ga je he echt helemaal zelfstandig doen. En Petra, je hebt snel een baan. Is dat op een school voor alleen Arubaanse kinderen of kom je daar ook kinderen van andere emigrantachtigen tegen.? Toevallig is een dochter van een vriendin van mij in oktober geëmigreerd naar Aruba. Ik kreeg maandag een mailtje dat ze met een cursus Spaans / papiamento begint. Misschien kom je haar nog tegen. Zij heet Doreth Derks, en heeft twee kinderen waarvan er een op school zit. Maar welke??
nou voorlopig heb je voldoende te doen. Overigens Leuke foto's. Veel geluk nog en Gods Zegen over jullie werk

Doreth

Hallo,

Via "Tante Ans" kreeg ik een mailtje met jullie weblog. bon bini op dit one happy Island!

Ik ben natuurlijk ook benieuwd op welke school Petra les geeft. Mijn oudste zit op de schakel en voor de jongste zijn we op zoek naar een leuke lokale kleuterschool.

Ik ben inderdaad net gestart met cursus papiamento. de eerste 2 lessen zijn geweest. we hebben een klasje met 2 nederlanders en 2 spaanse dames, de 'professor' mixt het allemaal door elkaar en weet er ook nog een leuke les van te maken. Mocht je willen instromen dan kan dat nog, bovendienkan ik wel wat hollandse versterking gebruiken!

Veel plezier op Aruba en mocht je/jullie zin hebben om een borrel te doen bij Moomba, dan mail je maar

Doreth@van-ewijk.org

MARIA EN HERMAN!!

HET HARDE LEVEN????????? LIEVERDS WAT IS ER HARD AAN!! LIJKT ONS SUPPPPRR GEZELLIG! BEDANKT VOOR HET BERICHT!! PRACHTIGE FOTO'S . VEEL PLEZIER EN GELUK GEWENST XXX MARIA EN HERMAN

Dick den Hollander

Wat bedoel je, Petra, dat je collega's op Aruba zo aardig en behulpzaam zijn? Had je slechte ervaringen bij ons in Leiden?
De Tweemaster was vanavond op het Jeugdjournaal, maar de reden was wel erg droevig. De ouders van Guerlouse (groep 6) en Chrislande (groep 7) wonen in Haiti en zij hebben nog geen contact met hen kunnen opnemen. Het is dus voor hen erg spannend hoe het zal aflopen!

groeten,

Dick

danielle

Hoi Petra en Stefan,

Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben op aruba!
Erg leuk om jullie via deze weg te volgen.

Groetjes van Ruben, Danielle, Demi en Esmee

Loes

Hé Petra & Stefan,

Jullie zijn al bijna 1 maand weg, jeetje zeg! Volgens mij bevalt het allemaal wel goed daar (op wat kleine dingetjes na dan; die honden, de jeep enz ;-) Ben erg benieuwd naar jullie nieuwe blog!

Hier gaat alles goed, lekker aan t werk en het getrouwde leven bevalt nog altijd prima! :D Hebben jullie onze bedankkaart al ontvangen?

Liefs, Loes

Geer

Hey joh stefan,

Heb je geen nieuwe verhalen meer?
In het paradijs is elke dag een avontuur toch??!

G

Jor&Saar

Klinkt goed allemaal, op de honden en de bijna-dood-ervaringen na!

Succes en geniet van de komende tijd!!

Eliza

Stefan
Nou het is 1-1 geworden. Aantal kansen voor Feyenoord was veel hoger maar goed.
ik hoorde dat je zelf ook eredivisie gaat spelen... hopelijk lijkt het shirt op een Feyenoord-shirtje..
ook natuurlijk heeeel veel groetjes voor Petra...

'buurvrouw' maya

Hallo lieve Petra en Stefan, ik las net jullie verhalen van de afgelopen periode. Wat een ontberingen zeg! Jullie hebben in een korte tijd al een boel beleefd. Hier hebben we ook last van ontberingen hoor, het is nu reuze koud. Er waait een Noordenwind met stuifsneeuw! Lekker fris. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een frisse duik in zee of een frisse cocktail aan het strand. Maar dat duurt voor ons nog even. Lukt het jullie al een beetje om je aan te passen aan het tempo daar? Niet al te veel stressen, dat helpt niet zoveel. Over een week komen de kamerleden van mijn commissie jullie kant op. Ik heb geen idee wat ze precies gaan doen. Ik mag helaas nooit mee. Ik 'pas op het huis' samen met m'n collega in de tussentijd, zullen we maar zeggen. Tot de volgende keer, veel groetjes uit Zoetermeer

Charity

Geachte mijnheer/mevrouw,

mijn naam is Charity Dwarka Panday, 23 jaar, woonachtig in Eindhoven, Nederland.

Momenteel studeer ik op de PABO in het 2e jaar.

16 februari t/m 3 maart 2011 verblijf ik op Aruba voor een bruiloft van mijn nicht. Graag zou ik deze 2 weken willen invullen met ook leerzame activiteiten met betrekking tot mijn school. Mijn vraag is of het mogelijk is om in deze periode misschien een korte stage te vervullen. Ik zou van tevoren voorbereidend werk kunnen uitvoeren met betrekking tot de visie van de school, projecten opzetten met betrekking tot een bepaald thema. Bijvoorbeeld een sponsor swim voor een goed doel of een bepaalde doelstelling voor de school.

Mijn voorkeur gaat uit naar het jonge kind, omdat mijn specialisatie daaruit zal bestaan. Ik weet dat twee weken erg kort is maar ik zou echt heel graag van de gelegenheid (mocht die er zijn) gebruik willen maken. Nu ik toch eenmaal een ticket gekocht heb, wat voor een student al ontzettend duur is natuurlijk. Daarnaast zat ik te denken om een project op te zetten. Hier krijg ik vanuit de opleiding ruim de tijd voor.

Op verzoek zou ik mijn CV nog kunnen sturen met betrekking tot mijn ervaring in het onderwijs en uiteraard eerdere ervaringen tijdens mijn opleiding tot sport en bewegingscoordinator op het CIOS. Deze opleiding heb ik overigens ook afgerond.

Ik hoop dat u mij meer kunt informeren over de mogelijkheden.

In afwachting verblijf ik.

Met vriendelijke groet,
Charity Dwarka Panday